Tuesday, August 16, 2011

Teknologi Storan 'kristal memory'








Pengguna komputer tidak lama lagi boleh menyimpan kerja-kerja mereka ke dalam cakera keras a.k.a hard disk yang dibuat dari kaca selepas saintis berjaya membangunkan teknologi 'kristal memory'.


Kumpulan Sainits berkenaan telah menggunakan pancaran laser untuk mengubah kaca bagi menyimpan data didalamnya.


Mereka berkata teknologi 'kristal Memory' ini mampu menyimpan lebih banyak data daripada cakera keras konvensional dan kurang terdedah kepada keroskan dan suhu panas.


Pada masa ini, belingan kaca itu boleh menyimpan sehingga 50GB data, bersamaan kapasiti storan Cakera Blu-ray. Ia  juga boleh menahan suhu sehingga 1800 F dan tahan untuk beribu-ribu tahun tanpa menjejaskan sedikit pun kualiti data yang disimpan di dalamnya.


Proses pembuatannya adalah dengan meletakkan titik-titik kecil yang dipanggil 'voxels' ke dalam gelas silika tulen yang mengubah cara cahaya bergerak melaluinya.
Voxels ini kemudian boleh dibaca menggunakan decoder optik, membenarkan pengguna untuk menulis atau memadam data seberapa kerap yang mereka suka.


Prof. Martynas Beresna, Ketua penyelidik, daripada  Pusat Penyelidikan Optoelektronik, Universiti  Southampton  berkata: 'Kami telah membangunkan teknologi 'Kristal Memory' yang bermaksud data boleh disimpan pada kaca dan kekal selama-lamanya selain lebih stabil dan selamat ia juga sangat mudah alih".


'Ia sangat berguna untuk organisasi yang mempunyai simpanan arkib yang besar memandangkan sesebuah syarikat kini harus melalukakan back-up arkib setiap 5-10 tahun, kesan daripada penggunaan teknologi storan sedia ada yang mempunyai jangka hayat yang agak singkat.


Para penyelidik kini bekerjasama dengan salah sebuah syarikat Lithuania untuk memasarkan teknologi 'kristal memory' ini -news.asiantown






0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder