Tuesday, August 9, 2011

Komputer pertama Di dunia







Gambar di atas adalah Dr. Leonard Kleinrock bersama dengan Interface Message Processor (IMP) pertama, sebuah komputer mini Honeywell DDP-516. Sebuah kotak ajaib yang menjadi kegilaan umat manusia kini.


Interface Message Processor adalah Original Router. Dua mesin ini diuji dan dihubungkan pada 29 Oktober 1969. Salah satunya di laboratorium Dr. Kleinrock yang mendirikan teori matematika jaringan paket, teori pencetus revolusi internet di University of California - Los Angeles. Satu lagi,  berada di laboratorium Douglas Engelbart di Stanford Research Institute. Engelbart; juga  terkenal sebagai pencipta mouse, berkolaborasi secara online untuk sistem DARPA (sistem pertahanan Amerika) pada waktu itu.


Asas internet pertama-kemudian dikenal sebagai ARPANET, lahir dengan pertukaran paket data yang pertama. Sebelumnya, hanya beberapa berarti bit yang dipertukarkan. Dengan bertujuan untuk menyalurkan maklumat antara rangkaian komuniti terhad jaringan ARPANET. Namun pengaruh internat yang bersifat universal merebak dengan cepat hingga menjadi fenomena dunia lantas menjadi pencetus kepada kemajuan tamadun manusia





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder