Thursday, August 4, 2011

5 Perkahwinan Selebriti Termahal Dunia

5 Perkahwinan Selebriti Termahal Dunia


Amit Bhatia dan Vanisha Mittal
Tarikh: 22 Jun 2004
Kos: AS$78 Juta
Vanisha Mittal merupakan anak kepada pemilik syarikat besi terbesar dunia, manakala Amit Bhatia pula merupakan seorang pelabur di London. Perkahwinan yang berlangsung selama enam hari tersebut telah menjemput 1,000 jemputan yang diterbangkan melalui 12 buah kapal terbang Boeng yang ditempah. Majlis perkahwinan tersebut dijalankan di Grand Versailles di Beirut, Lebanon dan menyediakan 45 orang chef, 10,000 bunga, kek perkahwinan gergasi dan setiap jemputan wanita diberikan hadiah-hadiah mewah. Bukan itu sahaja, kelab-kelab malam di bandar tersebut telah disewa supaya pasangan tersebut boleh melakonkan kisah bagaimana mereka berjumpa.

Kate Middleton dan Putera William
Tarikh: 29 April 2011
Kos: AS$34 Juta
Jika anda anggap perkahwinan diraja bagi Puteri Diana adalah perkahwinan termahal dalam sejarah dunia, anda salah. England sering menjalankan majlis perkahwinan yang mewah dan perkahwinan bagi Kate Middleton dan Putera William tiada bezanya. Dengan cincin perkahwinan yang berharga AS$136,000, kek AS$80,000, Gaun AS$70,000, bunga-bunga AS$800,000 dan bilik-bilik hotel bagi pengunjung yang berharga AS$550 setiap malam. Tiada sesen pun yang ditinggalkan.


Al-Muhtadee Billah dan Sarah Salleh
Tarikh: 9 September 2004
Kos: AS$5.7 Juta
Sultan Brunei, Al-Muhtadee Billah telah berkahwin dengan Sarah Salleh, 17. Majlis mereka yang dilangsungkan selama seminggu diisi oleh pertunjukan bunga api, 103 buah limosin dan mahkota emas bagi pengantin perempuan. Apabila keluarga diraja Brunei berkahwin, mereka perlu membuat sambutan selama dua minggu. Mengikuti tradisi tersebut, majlis perkahwinan mereka dilengkapkan dengan persembahan dari kumpulan marching band dan senarai jemputan-jemputan terkemuka.


Liza Minnelli Dan David Gest
Tarikh: 16 Mac 2002
Kos: AS$4.2 Juta
Perkahwinan ini merupakan salah satu daripada perkahwinan terbesar di Hollywood. Pengapit bagi Gest adalah Micheal Jackson, manakala pengapit bagi Liza pula adalah Elizabeth Taylor. Terdapat laporan yang menyatakan bahawa 1,000 orang telah dijemput ke perkahwinan ini. Muzik bagi majlis tersebut telah dibawa oleh Tony Bennett dan dibantu oleh kumpulan 60-piece orchestra.


Paul McCartney Dan Heather Mills
Tarikh: 11 Jun 2002
Kos: AS$4.2 Juta
Perkahwinan bagi bekas ahli kumpulan Beatle, Paul McCartney dan Heather Mills, model yang kehilangan kaki dalam kemalangan motorsikal, telah melangsungkan perkahwinan mereka di Castle Leslie, sebuah istana mewah di Ireland. Senarai 300 jemputan itu tidak dikeluarkan namun antara mereka mungkin Bill Clinton dan ramai lagi pemimpin-pemimpin dunia. Selepas majlis tersebut, para tetamu menari di tempat tarian yang luas dan sebuah bot mewah

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder