[ WAJIB BACA ]Malek Noor terima Hidayah di usia 46 tahun

~kisah benar Ahli bina badan negara, dahulu beliau pernah meneguk arak dan makan daging khinzir semasa zaman jahil nyer~

Gaji dan elaun menteri- menteri di malaysia title

Rahsia kerajaan terbongkar. Mari kita lihat gaji-gaji golongan elit negara ini dan bandingkan dengan gaji anda.

STARBUCKS HALAL LAH !

“STARBUCK telah disahkan haram oleh JAKIM. Semua chocolate, vanilla dan coffee drinks kat Coffee Bean dan Starbuck contains E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich dr animal origin (pork).~ betul ke ?

PAK SAMAD DIUGUT TARIK GELARAN SASTERAWAN NEGARA

Begitu mudah negara melupakan jasa insan terbilang seperti Pak Samad ini hanya kerana pandangan dan fahamannya yang tidak selari dengan kerajaan...inikah kerjaan demokrasi seperti yang kita mahu ??? renung2 kan..

(ESKLUSIF) 10 JAWAPAN KHAIRUL FAHMI MENGENAI KEPUTUSAN PUTUS TUNANG DENGAN ELIA!

Alasan Khairul Fahmi mengenai keputusan putus tunangnya dengan Elia

Thursday, March 31, 2011

Kereta Proton Diperkotak-katikan






http://www.proton.co.uk/ ... £8,995 kalau dalam RM 42501.47

GEN2
Hatchback & Saloon
•1.3 and 1.6 CamPro 16V engine
•Alloy wheels
•Reverse parking sensors
•Air conditioning with pollen filter
•Integrated Blaupunkt MP3 audio system/CD player
•ABS, EBD and twin airbags
•From £8,995 OTR

 ni harga untuk rakyat malaysia.
RM 60,488.00

Gen.2 1.6 (CPS) A/T Hi-Line


1.00 GBP=4.86300 MYR
British PoundMalaysian Ringgit
1 GBP = 4.86300 MYR1 MYR = 0.205634 GBP
tu harga yang depa juai kat sana dah termasuk cost+cargo+tax+untung... brapakah agaknya harga yang depa beli dari malaysia?


BAPA ARAK MALAYSIA

BAPA ARAK MALAYSIA

بسم الله الرحمن الرحيم

TERKINI:PERLANTIKAN MIRZAN MAHATHIR SEBAGAI AHLI LEMBAGA PENGARAH DAN PEMBELIAN SAHAM ARAK DALAM SYARIKAT SAN MIGUEL CORP, FILIPINA



Sekali lagi , kita rasa terkejut dan pilu dengan tersiarnya kenyataan Mirzan Mahathir melalui beberapa media yang mengesahkan penglibatan beliau di dalam sebuah industri pengeluaran arak. Beliau mendakwa bahawa perlantikan beliau sebagai Ahli Lembaga Pengarah dan pemilikan 15% saham San Miguel Corp, Filipina, sebuah syarikat pengeluaran arak yang terbesar di negara tersebut, adalah semata-mata “urusan bisnes beliau semata-mata”. Beliau menganggap apa yang dilakukan tidak memberi implikasi kepada sikap dan anutan agama seorang.

Biro Pemahaman dan Penghayatan Agama KEADILAN ingin menjelaskan kedudukan perkara ini menurut syari’at Islam. Hakikatnya, pengharaman arak oleh Allah (SWT) adalah tidak sekadar meminumnya sahaja. Malah, ia melibatkan semua kegiatan yang berkaitan dengan penghasilan dan penjualannya. Arak juga tidak mengenal kuantiti sama ada banyak atau sedikit, hatta setitikpun, hukumnya tetap haram.

Di dalam Al-Qur’an, Allah (SWT) berfirman yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya meminum arak, berjudi, berkorban untuk berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan”. (Surah al-Ma’idah: 90).

Di dalam sebuah hadis dinyatakan:

“Rasulullah (SAW) melaknat tentang arak ke atas sepuluh golongan: (1) yang memerahnya; (2) yang minta diperahkan untuknya; (3) yang meminumnya; (4) yang membawanya; (5) yang minta dihantarinya; (6) yang menuangkannya; (7) yang menjualnya; (8) yang makan hartanya; (9) yang membelinya; (10) yang minta dibelikannya”. (Hadis riwayat Tarmizi dan ibn Majah).

Adalah jelas sikap Mirzan Mahathir menampakkan kejahilan dan ketidakprihatinan beliau mengenai halal dan haram dalam sesuatu urusniaga dan implikasinya dari segi akidah dan shari’at Islam disisi Allah (SWT). Nyata beliau hanya memikirkan keuntungan kebendaan dan dunia semata-mata. Biro ini ingin menegaskan bahawa sikap seperti ini hanyalah dapat diterima oleh doktrin sekularime Barat dan amat bertentangan dengan kehendak Islam yang meminta umatnya menghayati seluruh ajarannya secara kaffah (komprehensif).

Tindakan beliau, sudah pasti bukan sekadar mencemar imej diri, malah ia turut mencalar imej bapa beliau Tun Dr.Mahathir Mohammad (Mantan Perdana Menteri) yang acapkali mengangkat diri sebagai “fundamentalis Muslim”.

Kita amat dukacita dengan perkembangan ini. Ia berlaku di ketika banyak pihak sedang memperihatinkan usaha mendidik rakyat terutama generasi muda supaya tidak terlibat dengan kegiatan arak.

Alangkah indahnya, sekiranya Mirzan Mahathir dapat bertindak sebaiknya memperbetulkan keadaan ini dengan segera. Sebagai seorang usahawan Muslim dan anak seorang Negarawan besar, sewajarnya beliau mempamirkan “qudwah hasanah” (contoh teladan terbaik) di dalam urusan perniagaannya dan beriltizam kepada agama Islam yang suci.


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

credit to http://rubbertapperz.blogspot.com

Ritz-Carlton hotel tertinggi di dunia




HOTEL Ritz-Carlton Hong Kong menawarkan penginapan mewah kepada pengunjungnya.




HONG KONG - Hotel Ritz-Carlton Hong Kong menjadi hotel paling tinggi dan bangunan keempat tertinggi di dunia selepas dibuka kepada orang awam kelmarin, lapor sebuah akhbar semalam.
Hotel yang berada di tingkat 102 ke-118 di Pusat Perdagangan Antarabangsa (ICC) itu mempunyai 312 buah bilik. Ia menawarkan pemandangan bandar dan pelabuhan, selain menyediakan kemudahan seperti pusat beli-belah seluas 93,000 meter persegi, enam buah restoran, spa dan kolam renang.
Menurut Presiden rangkaian hotel mewah itu, Herve Humler, Hotel Ritz-Carlton Hong Kong menjadi sebuah mercu tanda kepada kemuncak kejayaan selepas kerja keras selama bertahun-tahun.
"Kami mampu merealisasi sebuah hotel yang betul-betul hebat. Jadi kami mengalu-alukan tetamu bukan sahaja ke hotel yang tertinggi di dunia, malah hotel yang terbaik," katanya.
Selain itu, Ritz-Carlton telah meletakkan rasa mewah ke tahap yang baru dalam semua aspek. Menara hotel itu juga kelihatan jauh lebih tinggi daripada bangunan sekelilingnya. - Agensi

Tuesday, March 8, 2011

nenek paling muda dalam sejarah

Rifca dan cucunya Ion yang kini berusia 2 tahun.


Sebelum ini, DCM ada menyiarkan kisah nenek muda di Britain. Anda boleh membaca kisahnya di sini.

Semalam, saya baca satu lagi artikel yang memeranjatkan apabila seorang wanita yang berusia 25 tahun diiktiraf sebagai nenek paling muda di dunia seperti yang dilaporkan dalam  akhbar atas talianDM. Saya terjemahkannya semalam untuk dikirimkan hari ini. Rupa-rupanya akhbar Malaysia pun ada mengambil cerita yang sama. Tidak mengapalah.

Wanita yang dimaksudkan ialah Rifca Stanescu dari kelompok gipsi yang berasal dari Kampung Investi, Romania. Rifca kini berusia 25 tahun menurut laporan DM, bukannya 23 tahun seperti yang dilaporkan dalam HM. Mungkin ada kekeliruan kerana berdasarkan laporan DM, Rifca menjadi nenek pada usia 23 tahun apabila anaknya Maria melahirkan anak pada usia 11 tahun.

Rifca bersama suami dan cucunya.

Rifca sendiri melahirkan anak sulungnya Maria pada usia yang 13 tahun. Ketika berusia 11 tahun, Rifca berkahwin dengan suaminya, Ionel yang pada ketika itu berusia 13 tahun.Dia melangsungkan perkahwinan tanpa restu itu apabila bapanya mahu mengahwinkannya dengan pemuda yang tinggal di kampung lain. Biarpun begitu, perkahwinan mereka akhirnya direstui apabila Rifca melahirkan Maria. Rifca melahirkan anak kedua, Nicolae setahun kemudian.

Biarpun menegaskan bahawa perkahwinan pada usia terlalu muda adalah amalan biasa masyarakat di sana serta gagal memujuk anaknya agar tidak berkahwin pada usia muda, Rifca berkata remaja/kanak-kanak tidak sepatutnya mengikuti langkahnya memiliki anak pada usia terlalu muda.

Adakah rekod ini membanggakan? Sudah tentu tidak. Banyak alasan untuk berkata demikian. Fikirkan!


 P/s: Nenek paling muda di Britain yang namanya dirahsiakan berusia 26 tahun. Dia berasal dari Rotheram, Yorkshire. Berdasarkan laporan akhbar, dia dinobatkan sebagai nenek paling muda di sana apabila anak perempuannya berusia 12 tahun melahirkan anak pada tahun 1999. Di Malaysia?

Taubatlah Ummi Hafilda !

Saya petik:
[KD] KUALA LUMPUR: Ummi Hafilda Ali diingatkan supaya berhenti memfitnah orang lain sebaliknya berusaha membersihkan dosa yang dilakukan terutama terhadap keluarga sendiri. Peringatan tersebut dibuat oleh adiknya sendiri, Azwan Ali.

Sejak akhir-akhir ini Ummi yang merupakan salah seorang watak utama dalam konspirasi pertama tahun 1998 muncul dan menjaja cerita kononnya beliau tahu keburukan abangnya Azmin Ali yang juga Timbalan Presiden KEADILAN.

Beliau juga sering mencaci peribadi Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sikap Ummi semakin menjadi-jadi apabila ada pilihan raya kecil. Terbaru, ketika berucap di pentas BN dalam pilihan raya Merlimau, beliau memberi amaran kepada pengundi-pengundi kononnya Anwar merupakan seorang individu yang sangat merbahaya kepada agama dan juga negara.

Dalam SMSya kepada KeadilanDaily.com, Azwan mengingatkan kakaknya bahawa seksaan dari Allah menanti kepada mereka yang melakukan fitnah. “Tak takut azab neraka ker?” kata Azwan.

Sehubungan itu, Azwan yang juga personaliti TV terkenal menasihati Ummi supaya membersihkan diri sendiri sebelum bercakap mengenai orang lain.

“Bersihkan dosa pada adik beradik sebelum nak menyalak berpolitik sambil busukkan darah daging (sendiri). (Ia juga termasuk) dosa kepada saya,”tambah Azwan.

Pada September 1998, ayahnya Haji Ali Omar (Allahyarham) melalui sebuah surat wasiat memutuskan pertalian zuriat dengan Ummi kerana sikapnya yang suka melakukan fitnah.

P/s: Sayang pak cik, mak cik kat Kerdau dan tempat yang dikunjungi Ummi ini tidak tahu akan hal ini.

Ayah Loh berkahwin dengan 29 wanita ....


Saya petik:
[SH] BESUT - Umurnya kini sudah menjangkau 90 tahun, dan sekali imbas, tiada apa-apa istimewa mengenai warga emas ini. Namun, bila dia membuka cerita pernah berkahwin dengan 29 wanita, nyata dia bukan calang-calang orang.

Abdullah Awang Besar, 90, atau lebih mesra dengan panggilan Ayah Loh memberitahu, dia berkahwin pertama kali ketika berusia 14 tahun, selepas sebulah berkhatan.

Sejak itu, berkali-kali lagi Ayah Loh bertemu jodoh, menggenggam tangan kadi dan naik pelamin, hinggalah mencecah angka 29.

Dia mula ‘rancak’ berkahwin ketika umur 40 hingga 50 tahun, dan ketika itu kebanyakan isterinya adalah anak dara sunti berusia 20-an.

Hasil perkahwinannya sebanyak 29 kali, Ayah Loh dikurniakan tujuh anak, dua daripadanya sudah meninggal dunia.

“Kalau ikutkan hati memang mahu kahwin lagi. Tetapi tidak terdaya kerana sudah tua sangat,” luah warga emas, Abdullah Awang Besar, 90, yang pernah berkahwin dengan 29 wanita.

Penghuni Pondok Agama (Pondok Paku) itu memberitahu, dia melangsungkan pernikahan dengan isteri pertama ketika berusia 14 tahun, selepas sebulan berkhatan.

Dia yang lebih mesra dengan panggilan Ayah Loh atau Pak Ngah Dollah mula memasuki pondok itu kira-kira lima tahun lalu, tidak lama selepas berpisah dengan isteri terakhirnya, dari Seberang Jertih.

“Dahulu mas kahwin murah biasanya sekitar RM52 sahaja untuk kahwin dengan anak dara. Biasanya bila bercerai baru saya berkahwin lain.

“Tetapi pernah juga saya ada tiga isteri sekali gus, memandangkan isteri tua tidak mahu berpisah. Namun, akhirnya semua bercerai,” katanya yang masih sihat tanpa menghidap sebarang penyakit, malah penglihatannya juga jelas dan tidak menghadapi masalah pendengaran.

Menurutnya, walaupun berkahwin ramai, tetapi dia hanya memperoleh tujuh cahaya mata. Dua daripadanya, hasil perkongsian hidup dengan isteri pertama, sudah meninggal dunia hasil. Isterinya pertamanya, Habsah Abdullah juga telah meninggal dunia.

Abdullah berkata, kebanyakannya dia berkahwin untuk tempoh sebulan hingga setahun, bergantung terhadap perangai isterinya, malah dia pernah berkahwin tiga kali dalam setahun.

“Sekarang empat anak saya menetap di Kuantan, Pahang dan yang sulung tinggal di Kampung Telaga Nibong, Besut,” katanya yang pernah bekerja sebagai pekerja biji timah dengan sebuah syarikat Inggeris di Sungai Lembing, Kuantan, Pahang pada 1 Januari 1951.

Menurutnya, dia rancak berkahwin silih berganti ketika usianya mencecah 40 hingga 50 tahun, dan sebahagian besar isterinya adalah anak dara berusia bawah 20 tahun.

“Dahulu Ayah Loh nakal sikit. Hendak buat macam mana, kadang kala orang gilakan Ayah Loh. Malah kalau ada yang berkenan, Ayah Loh akan pergi minta dengan keluarga perempuan itu dan pasti tidak ditolak,” ceritanya cuba menyembunyikan ilmu yang penuh di dadanya.

Malah katanya, ada dalam kalangan wanita yang pernah dikahwininya sanggup menawarkan diri tidur bersama madu dalam satu kelambu, tetapi ditolaknya kerana bertentangan dengan agama.

Sunday, March 6, 2011

Perempuan Ini Menyamakan Nik Aziz dengan Ayah Pin. Cerminlah DADA & RAMBUT Itu!

Sumber Gambar: Milo Suam


Perempuan ini memberikan komen sebegitu (tertera dalam gambar di atas) dalam sebuah artikel yang disiarkan dalam Utusan Malaysia. Kalau mahu baca artikel Utusan itu, sila klik sini

Saya tidak mahu komen panjang-panjang kata-kata perempuan ini terhadap TGNA yang ternyata tidak berasas. Nasihat saya, cerminlah dahulu RAMBUT dan DADA itu dahulu sebelum mengata orang!

slim sport car



Kereta yang diberi nama Tango nie hanyalah mempunyai lebar sebyk ~ 99m. He3, kurang drp 1 meter tue, kalo jalan 1 lorong kat Malaysia nie bleh lalu sebelah menyebelah. Walaupun kecik2 dan comel2 camtu, tapi korang jgn terkejut lak sb kelajuan maksimum dia adalh 240 km/j. Menggunakan kuasa bateri yg dapat dicaj sebanyak 80% hanya dalam masa 10 minit ja.

Spesifikasi:
# Lebar: 39 inci (~99 cm)
# Panjang: 101 inci (~257 cm)
# Berat: 3000+ lb (1360+ kg)
# 0–60 mph (0–96 km/h): 4 ssaat
# ¼ mile (0.4 km): 12 saat @ melebihi 120 mph (193 km/h)
# Kelajuan max: 150 mph (240 km/h)


















jom kenali bumi kita...




# Sebelum Masehi, Bahasa Inggerisnya adalah B.C (Before Christ). Setelah Masehi adalah A.D (Anno Domini).

# Ikan paus kehilangan gigi lebih dari 6000 batang setiap tahun, dan gigi barunya tumbuh dalam waktu 24 jam.

# Julius Caesar tewas dengan 23 tikaman.

# Nama mobil Nissan berasal dari bahasa Jepun iaitu Ni : 2 dan San : 3. Nissan : 23

# Zirafah dan tikus bisa bertahan hidup lebih lama tanpa air dari pada unta.

# Perut menghasilkan lapisan lendir setiap dua minggu agar perut tidak mencerna organnya sendiri.

# 98% dari perkosaan dan pembunuhan dilakukan oleh keluarga dekat atau teman si mangsa.

# Semut dapat mengangkat beban 50 kali daripada berat tubuhnya sendiri.

# Pengisytiharan Kemerdekaan Amerika ditulis diatas kertas marijuana.

# Titik diatas huruf i disebut ‘title’.

# Sebutir kismis yang dijatuhkan kedalam gelas berisi hampas segarnya akan bergerak naik turun dalam gelas.

# Benjamin Franklin anak bongsu dari orangtua bongsu keturunan ke 5 dalam keluarga bongsu.

# Triskaidekaphobia adalah ketakutan pada 13. Paraskevidekatriaph obia adalah ketakutan pada hari jumat tanggal 13 (bisa terjadi antara 1-3 kali setahun). di Italia, 17 adalah angka malang. di Jepun angka yang dianggap malang adalah 4.

# Lidah zirafah panjangnya lebih kurang 50 cm.

# Mulut menghasilkan 1 liter ludah setiap hari.

# Kita bernafas kira-kira 23,000 kali setiap hari.

# Kata ZIP (kode pos) adalah kepanjangan dari ‘Zoning Improvement Plan’.

# Coca-Cola mengandung Coca (yang merupakan zat aktif pada kokain) dari tahun 1885 sampai 1903.

# Rata-rata kita bicara 5000 kata tiap hari (walaupun 80% nya kita bicara pada diri sendiri).

# Seandainya kuota air dalam tubuh kita berkurang 1%, kita akan merasa haus.

# 4 simbol Raja pada daun terup melambangkan 4 raja yang terkenal di zaman masing-masing: “Ace”= David/Raja Daud ; “Kelawar” = Alexander the Great/Iskandar Agung ; Hati = Charlemagne/ Raja Prancis ; Diamond =Julius Caesar.

# Seumur hidup kita meminum air sebanyak kurang lebih 75,000 liter.

# Setiap orang, termasuk kembar seiras, cap jari dan tekstur lidahnya tidak ada yang sama.

# Titik merah pada logo 7-Up berasal dari penciptanya yang bermata Merah dan albino.

# Lelaki kehilangan 40 helai rambut setiap hari manakala wanita sebanyak 70 helai.

# Lambang/ikon ’save’ pada program Microsoft Office menunjukkan gambar floppy disk dengan shutter terbalik.

# Albert Einstein dan Charles Darwin, keduanya menikah dengan sepupu pertama mereka (Elsa Löwenthal dan Emma Wedgewood).

# Unta mempunyai 3 kelopak mata.

# Jangkahayat sehelai rambut di kepala kita adalah 2 hingga 6 tahun sebelum digantikan dengan rambut baru.

# Seseorang masih dalam keadaan sedar selama 8 saat setelah dipenggal kepalanya.

# Otot yang bekerja paling cepat ditubuh kita adalah otot dikelopak mata yang membuat mata kita berkedip. Kita mampu berkedip 5kali dalam sesaat.

# Coklat dapat membunuh anjing kerana ia dapat mempengaruhi jantung dan susunan sarafnya.

# Tanpa kehadiran air liur di dalam mulut, kita tidak dapat merasa makanan.

# Kuku di tangan tumbuh 4 kali lebih cepat daripada kuku di kaki.

# 13% orang di dunia adalah kidal.

# Hampir semua lipstik mengandung sisik ikan.

# Berat kepala bayi yang baru lahir hanyalah 1/4 dari berat tubuhnya.

# Kita sebenarnya melihat dengan otak. Peranan mata hanyalah seperti kamera yang menghantar maklumat/data ke otak. 1/4 bahagian dari otak digunakan untuk mengatur kerja mata.

# Kalajengking boleh dibunuh dengan menyiramnya menggunakan cuka. Ia akan marah dan menyengat dirinya sendiri.

# Tahun 1830-an, sos tomato biasa dijual sebagai ubat.

# Tiga monyet bijak mempunyai nama: Mizaru (See no evil), Mikazaru (Hear no evil), and Mazaru (Speak no evil).

# India mempunyai undang-undang hak untuk lembu.

# Jika bersin terlalu kuat boleh meretakkan tulang telinga. Jika mencuba menahan bersin, boleh mengalami pecah pembuluh nadi di kepala serta leher dan terus mati . Jika mata dipaksa terbuka di saat bersin, bola mata kita boleh melompat keluar.

# Nama negara Filipina adalah berasal dari nama Raja Phillip.

# Saudi Arabia berasal dari nama Raja Saud.

# Kanak-kanak mempunyai 20 gigi susu. Orang dewasa pula mempunyai 32 gigi kekal.

# Disebabkan rangkanya diperbuat daripada logam, maka piala Oscars yang dibagikan pada perang dunia ke-2 diperbuat daripada kayu.

# Setiap kitaran 11 tahun, kutub magnet pada matahari bertukar tempat. Kitaran ini dinamakan sebagai “Solarmax”.

# Terdapat 318,979,564, 000 kemungkinan kombinasi pembukaan pertama pada catur.

# Ada lebih dari 300 bakteria pembentuk karang gigi. 

Ais Krim Berperisa Susu Manusia



Ais krim berperisa susu manusia mula dijual di sebuah restoran baru di London. 

Dengan harga £14 (RM70) yang dipanggil Baby Gaga, ia boleh didapati di restoran Icereamists di Covent Garden. 
Susu manusia dari penderma berkenaan diadun dengan perisa vanila Madagascar dan kulit lemon berkenaan kemudian dijadikan ais krim. 

Pengasasnya, Matt O’Connor berkata: “Baby Gaga ini amat berkrim. Tiada siapa yang melakukan sesuatu yang menarik dengan ais krim sejak 100 tahun lalu"

p/s : sape nk bukak cwngn kat msia...sunrise business nie...haha

Friday, March 4, 2011

Kasut pelik

A shoe is an item of footwear evolved at first to protect the human foot and later, additionally, as an item of decoration in itself. What fashion lover doesn’t love shoes? A photo collection of weirdly designed shoes. These shoes are strange, innovative and funny.

footwear designs 01 Strange Footwear designs
footwear designs 02 Strange Footwear designs
footwear designs 03 Strange Footwear designs
footwear designs 04 Strange Footwear designs
footwear designs 05 Strange Footwear designs
footwear designs 06 Strange Footwear designs
footwear designs 07 Strange Footwear designs
footwear designs 08 Strange Footwear designs
footwear designs 09 Strange Footwear designs
footwear designs 10 Strange Footwear designs
footwear designs 11 Strange Footwear designs
footwear designs 12 Strange Footwear designs
footwear designs 13 Strange Footwear designs
footwear designs 14 Strange Footwear designs
footwear designs 15 Strange Footwear designs
footwear designs 16 Strange Footwear designs
footwear designs 17 Strange Footwear designs
footwear designs 18 Strange Footwear designs
footwear designs 19 Strange Footwear designs
footwear designs 20 Strange Footwear designs
footwear designs 21 Strange Footwear designs
footwear designs 22 Strange Footwear designs
footwear designs 23 Strange Footwear designs
footwear designs 24 Strange Footwear designs
footwear designs 25 Strange Footwear designs
footwear designs 26 Strange Footwear designs
footwear designs 27 Strange Footwear designs
footwear designs 28 500x470 Strange Footwear designs
footwear designs 29 Strange Footwear designs
footwear designs 30 500x567 Strange Footwear designs
footwear designs 31 500x440 Strange Footwear designs
footwear designs 32 500x440 Strange Footwear designs
footwear designs 33 500x357 Strange Footwear designs
footwear designs 34 500x376 Strange Footwear designs
footwear designs 35 500x447 Strange Footwear designs
footwear designs 36 500x567 Strange Footwear designs
footwear designs 37 500x322 Strange Footwear designs
footwear designs 38 500x322 Strange Footwear designs
footwear designs 39 500x376 Strange Footwear designs
footwear designs 40 500x322 Strange Footwear designs

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...