Tuesday, August 16, 2011

Peminat Setia F1 dapat tangan bionik






Matthew James, 14, yang dilahirkan tanpa tangan kirinya, secara suka-suki menghantar surat  kepada Ross Brawn, bos pasukan F1 Mercedes GP Petronas, meminta £ 35,000 untuk membiayai kos tangan palsu baru .


Sebagai balasan, Matthew secara licik berkata dia akan membenarkan syarikat penaja meletakkan logo Mercedes di atas tangan palsunya itu - seperti iklan yang dilihat pada kereta F1.


Team Mercedes F1 yang tersentuh dengan surat bersahaja Matthew, bersetuju untuk membantu dan bekerjasama dengan firma Touch Bionics, firma yang membuat dan memasang anggota palsu berteknologi tinggi.


Usahasama antara kedua-dua firma gergasi itu berjaya mereka teknologi i-LIMB Pulse - anggota badan palsu yang paling maju di dunia.


Tangan Bionik yang dibuat daripada plastik gred tinggi dengan soket silikon hitam, telah dipasang dalam tangan Matius. Dua elektrod di bahagian dalam soket mengesan impuls elektrik yang dibuat oleh otot lengan Matius.  Isyarat dipancarkan ke komputer mini di tapak tangannya yang bertindak menterjemahkan impuls kepada pergerakan, menyamai fungsi  tangan normal. Tangan Bionic ini juga dilindungi oleh casis aluminium yang mampu menampung bebanan sehingga 90kg (14st).


Touch Bionics juga bersetuju memasang tangan palsu itu dan melatih Matthew secara percuma, dimana kos sebenar nya dianggkarkan sebanyak £ 25,000.


Tangan Bionic versatil itu membolehkan Matthew menggenggam pen untuk menulis dan melukis gambar , selain mengikat tali kasut beliau dan menangkap bola - 








credit to
telegraph.co.uk





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder