Friday, July 22, 2011

Lelaki ini beli rumah mewah berharga RM 48 !!!

Jika seseorang yang anda kenali mendakwa telah membeli sebuah rumah baru untukUSD16=RM 48, anda mungkin menyangka ia hanya lah sebuah rumah setinggan buruk.
Kenneth Robinson telah mengalahkan undang undang-sistem yang dibuat oleh manusia.mamat ni memang cerdik. Rakyat amerika seharusnya mencalonkan Kenneth Robinsonsebagai calon Presiden.....Robinson telah mendapat kesan kelemahan dalam undang-undang yang membolehkan dia membayar USD 16=RM48 untuk memiliki rumah USD330.000=RM 987,000.00




Tetapi bagi Kenneth Robinson, dengan jumlah itu beliau adalah sebagai pemilik baru rumahberharga  USD 300,000=RM 978,000 di kawasan mewah di Flower Mound, Texas.

Pada 17 Jun, Encik Robinson mengambil sedikit kesempatan mengatasi undang undang Texas yang kabur  dan berpindah ke rumah yang terbengkalai ini.








Rumah ini telah dirampas harta selama lebih setahun dan pemilik asal nya hilang dengan tidak membayar hutang 'mortgage'. Kemudian, syarikat 'mortgage' pula gulung tikar.

Selepas berbulan membuat penyelidikan, Encik Robinson menggunakan 'adverse posession'undang-undang yang kabur, 
Apa yang  Robinson perlu lakukan adalah men failkan kertas kerja fail di mahkamah dan dia mendakwa dia adalah pemilik harta tersebut. Kos menfailkan itu berharga USD 16=RM 48
 
Robinson mendedahkan mengikut undang-undang,  jika seseorang itu hendak masuk kerumah yang  terbengkalai, maka mereka harus berunding terus dengan pemilik asal. dan jikapemilik asal mahu 'setinggan'  meninggalkan tempat itu, pemilik perlu membayar 'mortgage'dan pihak bank pula akan memfailkan tuntutan mahkamah terhadap setinggan untuk diusir.Di bawah undang-undang penghuni Texa, jika ia nya tidak berlaku, Robinson percaya rumah itu akan menjadi miliknya dan beliau harus menetap di sana selama tiga tahun.









Beliau memberitahu WFAA.com: 'Saya ingin menjadi sijil pemilik. Pada ketika ini, kerana saya miliki, saya pemilik.

Ini bukanlah satu proses yang biasa, tetapi ia bukanlah satu proses yang tidak diketahui.Cuma ia hanya tidak diketahui oleh semua orang. ''

Encik Robinson mencetak borang dalam talian di Denton County mahkamah yang menyatakan bahawa dia menuntut pemilikan harta yang ditinggalkan.









Jiran-jiran yang tinggal di kejiranan Flower Mound cemburu dengan keadaan tersebut. Adayang mahu beliau membayar seperti yang mereka lakukan.

Rumah itu mempunyai hanya beberapa keping dalam perabot dan tiada bekalan air paip atau elektrik.

Encik Robinson telah meletakkan tanda-tanda 'tidak boleh mencerobohdi luar rumahselepas jiran menghubungi polis untuk menangkap beliau kerana menceroboh.

Tetapi dia mendakwa telah menemui kunci dan berkata beliau mendapat akses kepada harta itu sah di sisi undang-undang.



Polis berkata mereka tidak boleh memindahkan orang itu daripada harta kerana pemilikan rumah adalah satu perkara sivil.

Tetapi jiran mereka telah menuduhnya sebagai tidak lebih daripada setinggan.

Leigh Lowrie, yang tinggal berdekatan, berkata: 'Apa kertas kerja yang dibuatnya danbagaimana ia sah di sisi undang-undang jika dia salah di sisi undang-undang memilikirumah? Dia hanya setinggan di sana.

'Jika beliau mahu rumah, membeli rumah seperti orang lain dia juga terpaksa dapatkanwang, membeli sebuah rumah. '







credit to dailymail.co.uk
n cigaraga.blogspot


1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder