Friday, July 29, 2011

Kerana BERSIH 2.0, Rancangan Ustaz Zamri di TV9 Dihentikan


Mungkin ramai yang terkejut apabila program keagamaan, Adik & al-Quran yang disiarkan di TV9, telah dihentikan siarannya sejak seminggu lalu

Perkara itu dikatakan berpunca daripada penyebaran gambar hosnya, Ustaz Haji Mohd Zamri Haji Mohd Zainuldin (gambar) atau lebih dikenali dengan panggilan Ustaz Zamri, ketika terlibat dalam perhimpunan Bersih pada 9 Julai lalu.

Penerbit eksekutif TV9, Ezzah Aziz Fawzy, yang dihubungi berkata, arahan menghentikan program itu dikeluarkan oleh pihak atasan Prime Works atas sebab tertentu. Namun beliau tidak pula menafikan atau mengesahkan ia berpunca dari penyebaran gambar hosnya dalam perhimpunan Bersih itu.

“Pihak produksi telah dimaklumkan mengenai perkara ini. Makluman dalam bentuk arahan ini sudah pasti ada sebab yang kukuh mengapa ia tidak dapat diteruskan, cuma ia tidak boleh diuar-uarkan kepada umum.

“Program Adik & al Quran sebelum ini mendapat sambutan menggalakkan antara program yang mendapat rating tertinggi di kalangan penonton, tetapi stesen TV lebih mementingkan isu sensitiviti dan perlu memberi penekanan kepadanya,” katanya kepada Sinar Harian semalam.Katanya lagi, memandangkan program tersebut telah mencapai satu rating yang baik, namun ia sedikit terjejas berikutan timbulnya perkara sebegini.

“Pada pandangan peribadi saya, seseorang yang bergelar ikon harus lebih berwaspada agar tidak terjadinya kejadian yang tidak diingini.“Adalah wajar menjaga personaliti diri dan imej agar ia tidak memberikan sebarang perspektif tidak baik,” katanya kepada Sinar Harian.Tambahnya, program itu akan disiarkan semula cuma masih tidak mendapat tarikh yang baru.

“Berehat itu ada kalanya tidak mengambil masa. Namun, ia bergantung pada keputusan pihak atasan. Kadang-kadang cuma seminggu, ada juga yang tiga minggu. Semua itu bergantung pada keputusan mereka.“Sebagai menggantikan program itu, ia digantikan dengan program Mari Bertarranum,” katanya.

P/s:  Seperti dijangka, media pencacai akhirnya bertindak terhadap Ustaz Zamri yang menghadiri perhimpunan aman BERSIH 2.0. Tindakan yang hampir sama dikenakan terhadap seorang lagi pengacara tv Media Prima yang menghadiri majlis PR baru-baru ini.

Pada perkiraaan saya, Ustaz Zamri tidak rugi apa-apa. Rakyat melihat Ustaz Zamri sebagai seorang yang mahu menuntut sebuah pilihan raya yang bersih dan bebas daripada penipuan. Perhimpunan yang dihadiri oleh Ustaz Zamri bukanlah perhimpunan yang diselit dengan pelbagai unsur negatif. Yang rugi ialah TV itu sendiri. Tahukah mereka bahawa Ustaz Zamri memiliki peminat di FB hampir 400 RIBU orang? Bayangkanlah betapa hebatnya pengaruh Ustaz Zamri kepada generasi muda hari ini. Peminat inilah yang menyokong dan menonton rancangannya di TV. Malah seperti yang diakui media, rancangan yang dikelolakan oleh Ustaz Zamri mendapat rating yang tinggi.


Sejak Program Adik & al Quran dihentikan, ada pihak telah mewujudkan sebuah laman FB yang mahu rancangan itu diteruskan di TV9. Laman dengan nama Kami mahu Rancangan Adik & Quran Ustaz Zamri di TV9 diteruskan sudah ada hampir 18 ribu penyokong dalam masa yang singkat. Sambutan hangat pengguna FB ini sudah tentu berganda-ganda lebih hangat daripada laman FB yang menyokong Najib sebagai PM di FB yang ketika ini sedang merangkak menuju ke angka 400 RATUS orang.

Ringkasnya, DCM menyeru pengunjung blog ini agar mengurangkan masa menonton media pencacai yang sanggup berbuat apa-apa sahaja demi tuan besar mereka. Biar rating penonton mereka jatuh, dan hal itu sudah tentu menjejaskan pendapatan mereka.



credit to

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder