Tuesday, July 6, 2010

Tutorial : Cara Disable Text Selection Pada Blog Anda...



Salam...
Sebelum ni dalam tutoriaTutorial : Disable Right Click - Halang Klik Kanan kita belajar macam mana nak halang dari user menggunakan klik kanan. Sebab apa? sebab taknak dia guna fungsi copy n paste. Cara tu memang boleh kurang jenayah copy n paste he3, tapi tak cukup dengan itu sahaja. Visitor still boleh guna kan shorcut keyboard CTRL C untuk copy dan CTRL V untuk paste. Macam mana nak halang benda ni?

Kita boleh ikhtiarkan dengan menambah satu skrip dalam template blog kita. Selepas install skrip tu visitor / siapa siapa pun takkan boleh highlight text dan tak boleh nak buat text selection. ia adalah skrip disable text selection. Ok, nak try install skrip tu? Nak lindung hak cikpta korang? Jom ikuti Tutorial : Cara Disable Text Selection Pada Blog Anda.

1. Log in ke blog anda
2. Layout > Edit HTML
p/s : sila backup template dulu yer klik download full template, demi keselamatan.
3. CTRL F cari  dalam skrip template anda.
4. Copy n paste semua kod dibawah ni dan bubuh kat DI ATAS 

credit to http://www.jiwang.ws/

5. Tekan preview pastikan semua lancar dan tiada error.. kalau ok.
6. Tekan save template.

Ok dah siap, macam mana? tak boleh nak select kan? sekarang baru la jadi hakcipta terpelihara he3. Korang boleh praktikkan dan kalau ada apa apa soalan boleh lah tanya pada Lanun di ruang komen. Lanun dah try memang semuanya ok. Selain itu kalau korang ada cara lain, boleh lah kita share sama sama yer. Lanun pun dalam proses belajar jugak.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder